wak kartor

Cerita wak..

“Dulu aku ada kambing, banyak..dalam 50 ekor gitu. Ayam satu reban. Aku dapat bantuan untuk buat modal nak ternak kambing ngan ayam ni. Masa tu, nak sekolah pon dah takde semangat..Balik sekolah je terus aku pegi kandang kambing tu.Kekadang curi curi isap rokok kat situ..Ader la sekor kambing tu,mamat aku panggil dia. Dia suka datang kat aku, tenyeh tenyeh kepala dia kat kaki aku kalau aku dok situ. Sayang sangat aku kat kambing tu..”

Pastu dia diam..
Lama..

“Abis skang mane kambing tu sumer?”

“Dulu masa pakcik aku nak kawen, masa abah sama atok aku tanya dia, ade duit ke tak untuk kawen, dia jawab ade..Tapi sampai hari dekat dia nak kawen, baru dia mengaku takde duit. Pulak lepas tu, dia ambik semua kambing aku, dia jual. Ayam ayam aku dia sembelih buat kenduri. Lemah semangat aku tengok kambing aku kena jual. Yang lagi sedih dengan mamat tu sekali dia jual..aku tak tau bila dia jual.Tak sempat aku tengok si mamat tu..Aku lari dari kampung, datang kerja kat sini. Pakcik aku tu sampai sekarang dia tak cakap apa apa pon kat aku..Dia buat macam tadde ape ape pon..Sampaikan masa ayah aku tenat pon, dia tak datang ziarah, sampailah ayah aku meninggal..”

Kalau kita ada masa, kita dengar cerita orang, baru kita tau..Dunia ni macam macam ada..

Leave a Reply

