Bila engineer bersuara..

Modul Safety..
Berkatalah seorang lecturer yang berpangkat Dr…

“saya anggap kamu semua ni engineer..so saya nak kamu pun berfikiran dan berkelakuan macam seorang engineer”

dalam satu feedback session,
lepas habis modul..
bila engineer bersuara..

“ok..kamu..apa yang tindakan kamu selepas briefing semalam?”
“mm..lepas briefing, kelas dismiss..so sebab kitorang tak breakfast lagi, kitorang pegi makan dulu..jauh jugak kitorang pegi makan sebab kafe fakulti tak bukak…”

hehehe..

“apa pandangan kamu dengan kumpulan kamu”
“baik jer..semua buat kerja”
“kumpulan kamu ada ketua?”
“ada..”
“siapa ketua kumpulan kamu?”
“aaa..jap..-oi..jedar..ko nak jadi ketua tak?..aa..dier la ketua” (tunjuk kat si jedar tu)

satu lagi..

“cuba awak terangkan apa masalah yang akan timbul kalau kita amalkan breakdown maintenance?”
“seperti yang kita tau..breakdown maintenance ni ialah maintenance yang dilakaukan selepas mesin tu rosak..so masa mesin tu rosak..mungkin ader pekerja yang berhampiran..mungkin boleh cederakan deorang..lepastu deorang ambik M.C….lepastu production line jadi lembab..Bila production line lembab..customer hilang kepercayaan..kilang jadi kurang customer..industri jadi lemah..lepastu ini boleh menjejaskan ekonomi negara..pelabur asing dah taknak melabur kat malaysia lagi..pastu bla bla bla bla bla bla…”
“ngeh?”

hahahaha..

antara komen dari bekas enginner kepada bakal engineer..
“..kamu semua berfikiran jauh, very detail, creative thinking in critical situation..”
(sengeh semacam)

tersirat tuuh!
tu la jadinyer bila engineer bersuara..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s